Thema: WOLVEN en de SPROOKJES: Roodkapje en de drie biggetjes in de zebraklas:

We hebben bij dit thema de eigenschappen en kenmerken van de wolf eens bekeken en vooral rond die twee sprookjes gewerkt.

Zo hebben we een wolvenweetjestocht op de speelplaats gehouden waarbij ze telkens iets meer te weten kwamen van de wolf met daarbij een spelletje of opdracht. Bv.: Een wolf heeft scherpe tanden omdat hij rauw vlees eet -> tanden/ zigzaglijnen tekenen of een wolf kan heel goed zien en horen -> spel: wolfje hoe laat is het?

We hebben de sprookjes op verschillende manieren kunnen beleven: door te vertellen, beluisteren, bekijken, zelf te spelen aan de tafels of in de huishoek, logische volgorde: met prenten het verhaal terug opbouwen of zelf uit te spelen in de klas of op de speelplaats. Dit laatste vonden ze heel leuk!

Ook hebben we getekend en geknutseld, aan schrijfdans gedaan: de zigzaglijnen van de wolf of een tekenversje het varkentje.

In de klas kwam er ook een echte sprookjesboom!

In de zaal hebben we tikspelletjes gespeeld met de liedjes: Roodkapje waar ga je heen?, Wie is er bang van de boze wolf? en in de klas verschillende gezelschapsspelletjes rond de sprookjes.

Natuurlijk moesten we zoals de biggetjes ook bouwen!. We hebben met stro, hout, constructie blokken en met kleine miniatuursteentjes huisjes gebouwd. Ja zoals echte bouwvakkers een huisje gemetseld! Wat konden ze dit al goed!

We zijn ook op fotozoektocht geweest in de buurt. Daar moesten ze de huizen of details zoeken die de varkentjes hadden uitgezocht. Zo kwamen we toevallig bij het huis van Ferre. Het varkentje die een huis bouwt had dit gekozen omdat er veel stenen lagen. We hebben dan natuurlijk eens aangebeld en gelukkig was toen mama en oma thuis. Wat was Ferre trots en blij!

Het waren leuke en spannende wolvenweken!

Groetjes,

Juf Trui

Previous
Previous

Zeg Roodkapje, waar ga je heen?

Next
Next

Thema: Werken rond het boek: Max en de toversteen