Over monstertjes en de prentenboeken rond de Gruffalo het lieve grote monster in de zebraklas

Eerst waren we een beetje voorzichtig en afwachtend voor het nieuwe thema. Ja misschien zijn we toch een beetje bang van monsters. Maar na het zien en genieten van de mooie filmen op het grote scherm rond het monster de Gruffalo en het kind van de Gruffalo die groot en wel eng maar toch bang zijn van het kleine, slimme en dappere muisje, was de schrik gauw verdwenen.

We hebben monsters geknutseld, leren tekenen en bouwen met constructiemateriaal. Ook monsterspelletjes gespeeld waar we moesten rijmen, tellen, eigenschappen herkennen en zelf een monster moesten tekenen. We hebben allerlei gekke namen bedacht zoals het: Koekjesmonster, veel ogenmonster, snottebelmonster, babbelmonster, brulmonster, fruitmonster, smulmonster, lachebekmonster,……, en natuurlijk het popcornmonster. Want bij een film hoort popcorn natuurlijk. Dat was lekker smullen!

Ook hebben we sporen van verschillende dieren leren herkennen.

Soms waren de sloebertjes zelf een monstertje in de klas en genoten ze van het rijmspel:

Ik steek mijn handen uit de mauwen

van mijn vingers maak ik klauwen.

Een vreemd geluid komt uit mijn mond

en ik maak een gekke sprong.

Niemand, niemand mag het weten,

Ik ga mijn vriendje nu opeten,

Pies, poes, pas.

Ik ben het monster van de klas!

Ook muziekmomentjes rond het thema ontbraken niet.

https://youtu.be/XLshbgdfG0I

https://youtu.be/3_B310gA_3s

https://youtu.be/3cKFYabALxA

https://youtu.be/mSc4TQshebk

Previous
Previous

IIB naar de speeltuin

Next
Next

Schrijfdans: het ‘vierhoek-monster’ in de giraffenklas