IIIB in het sprookjesbos
De afgelopen drie weken gingen we op stap in het sprookjesbos. De eerste die we tegenkwamen was een verdrietige tovenaar. Zijn grote sprookjesboek was gevallen en alle sprookjes zaten door elkaar…. Konden wij misschien helpen? Gelukkig bleken er een aantal sprookjesexperts in de klas te zitten en konden we de tovenaar heel snel helpen. Zo hielpen we hem om het sprookje van Hans en Grietje terug samen te stellen: we vertelden het verhaal en maakten onze eigen tekeningen erbij. Wat was de tovenaar blij. We hadden het dan ook vaak over de verschillende emoties tijdens dit thema: verdrietig, blij, bang of boos. We stonden regelmatig stil bij hoe we ons voelden en vertelden hierover in de kring. Met juf Anne maakten we een herstelmuur. Die kan ons vanaf nu helpen om conflicten op een goede manier op te lossen. De focus tijdens dit thema lag ook op ruimtelijke oriëntatie. We maakten samen een plattegrond van de klas en speelden hiermee verstop- en vindspelletjes in de klas. Op de lichtbak hielpen we roodkapje de weg te vinden naar oma en er werden heel wat smartgames gespeeld. Ook de Beebot werd bovengehaald. We moesten deze juist programmeren zodat hij de juiste weg reed naar zelfgetekende sprookjesfiguren. Uiteraard kwam er ook heel wat fantasie bij dit thema kijken. De juffen speelden regelmatig poppenspel en zelf gingen we ook met de poppen aan de slag. Heel wat sprookjes passeerden de revue. Met juf Anne deden we onder andere ook nog schrijfdans en juf Dyantha deed een superleuke sprookjesquiz. Verder speelden we leuke en sprookjesachtige gezelschapsspelletjes, maakten en versierden we allerlei taarten en creëerden we mooie snoephuisjes op de projector. En oh ja, Marcel de Kikker denkt dat hij een echte prins is, dus we schreven ook een brief naar de echte prinses Elisabeth. Wie weet komt ze hem binnenkort kussen…
De voorbije weken probeerden we ook al enkele keren Bednet uit, op die manier kunnen we onze klasvriend Yassine regelmatig zien. Via een computer met webcam kunnen we samen verhalen vertellen en spelletjes spelen.